Mijn 3e dag Camino

3 april 2016 - Zandvoort, Nederland

Vanmorgen heeft Wim mij weer afgezet op de plek in Akkrum waar hij mij gisteren heeft opgehaald. Dit is tevens de laatste dag dat ik van de fantastische gastvrijheid van Wim en Lammy heb genoten. Nogmaals bedankt voor de goede zorgen de afgelopen 2 dagen. Achter Wim is een deel te zien van "Coopersburg", dit tehuis voor arme ouderen is in 1900 gebouwd in opdracht van ee geëmigreerde Nederlander, die in Amerika fortuin had gemaakt. Na het afscheid ben ik berder gelopen naar het centrum van Akkrum, waar ik bij hotel Goerres weer zo'n mooie stempel in mijn pelgrimspaspoort gehaald.
Na Akkrum leidde de weg via het kleine dorpje Nes naar Oldeboorn (of Aldeboarn in het Fries).

Oldeboorn op een regenachtige dag

Boven een blik op het prachtige Oldeboorn. In Oldeboorn bij de familie Kamstra mijn volgende stempel gehaald en daarna door naar Haskerdyken, helaas wed ik bij het verlaten van Oldeboorn de verkeerde kant uit gestuurd.

Blik op de kerk van Oldeboorn

Nadat ik nogmaals de weg had gevraagd werd ik de juiste kant opgestuurd, over een smal pad door de weilanden naar Haskedyken. Vervolgens langs de weg. Vlak voor een ophaalbrug heb ik nog de kapel van Dodo bezocht. Deze kapel maakte ooit deel uit van het klooster "Maria Rozendal", maar staat nu een beetje op zichzelf tussen een paar boerderijen. De kapel dankt zijn naam aan de kluizenaar Dodo die volgens de overlevring door zojn geestelijke invloed de bloedwraak onder de Friezen wist terug te dringen.

Van Haskerdyken liep de route via Nieuwebrug naar Heerenveen, langs dezeweg liggen veel kleine scheepswerven en jachthaventjes.Uiteindelijk ben ik in Heereveen gekomen, waar ik onderstaande boot zag liggen.

Mooie boot in Heereveen

Uiteindelijk ben ik vandaag na ruim 2,2 km geeindigd bij het station van Heereveen waar Joke mij heeft opgehaald, omdat het niet meer ging. Door het gewicht van de rugzak doen mijn heupen veel pijn. Ik ben dus nu even in Zandvoort om van rugzak te wisselen, maar ik geef niet op. Morgenochtend vroeg ga ik per trein naar Heereveen om mijn reis te vervolgen met een andere (lichtere) rugzak. Ik ga wel een karretje bestellen, waar mijn andere (te zware) rugzak dan op gaat, zodat ik vanaf Vessem mijn rugzak anders ga vervoeren. Ik zal t.z.t. foto's hiervan maken.

1. Jan-Hilco:
    3 april 2016
    Leuk verslag weer, en super met de foto's er zo bij :)
  2. Romain:
    3 april 2016
    Hmm maximale woorden gebruikt zeker ;-) kilnkt allemaal mooi en de fotos ook. Slaap lekker zo.
  3. Jacoby menks:
    4 april 2016
    Mooie foto's Jan en weer een beetje geschiedenis erbij. Was het moeilijk door de weilanden lopen of is het allemaal droog? Hoop, dat het weer wel goed blijft voor je en loop je dit echt helemaal alleen???
  4. Ina roos:
    4 april 2016
    Nou Jan ,morgen verder en hoop dat lichteren rugzak helpt toi toi.
  5. Tanja:
    4 april 2016
    Mooi verslag Jan, sterkte en hoop dat de lichtere rugzak helpt! X
  6. Annemieke:
    4 april 2016
    Goed dat dat nu gebeurt, kun je er nog iets aan doen. Maar wat schrijf je leuk, zie zo voor me! Succes met de andere rugzak, hoop dat het werkt! Succes vandaag!
  7. Martin B:
    4 april 2016
    Hallo Jan, een eerste baal momentje? Hoop dat je met lichtere uitrusting het heup probleem er uit kunt lopen. En de massage van Joke Zal je wel goed hebben gedaan. Veel succes vandaag.
    PS we kunnen je reisverslagen nu al niet meer missen
  8. Christine Bol:
    4 april 2016
    Dat was dan ook de beruchte 3e dag! Kan je maar gehad hebben, vanaf nu kan het alleen maar beter gaan Jan. Toi toi Op naar de volgende stempels.
  9. Wim en Lammy:
    He Jan, was gezellig.
    Hoop dat de andere rugzak beter voor je is en het karretje straks de oplossing is.
    Komt wel goed schatje
  10. Nel van der Heijden:
    4 april 2016
    Weer een mooie tocht. Balen natuurlijk dat het niet meer ging. Help je hopen dat met een karretje het beter zal gaan. Niet opgeven, want dan hebben wij niets meer te lezen over al het moois en interessants wat je tegenkomt. Sterkte.
  11. Elly Keur:
    4 april 2016
    Sterkte Jan, ik hoop dat het met een lichtere rugzak beter gaat, en zo'n karretje ook natuurlijk.
    Vind het leuk om je zo te volgen succes maar weer.
  12. Yvonne.bijkerk:
    4 april 2016
    En van je hela hola.....ik duim voor je
  13. JO Rosenboom:
    4 april 2016
    Leuk verslag,pas op. Met die heup,dus met mijn rollator kan ik het nog proberen,ha ha ha,sterkte
  14. Fred Kok:
    4 april 2016
    Jan succes en alleen al met het voornemen kan je trots op jezelf zijn. Hoop van harte dat alles "loopt " zoals jij wilt.