Dag 26 (07-05-201) Anhee

7 mei 2016 - Anhée, België

Dag 26 (07-05-2016) Anhee
Vannacht slecht geslapen. Ondanks dat ik al om 21:15 uur in bed lag, sliep ik om 01:00 uur nog niet. Veel gepiekerd over logeeradressen en of ik de afstanden tussen de verschillende adressen wel zou kunnen halen (dat is natuurlijk een puntje als je tevoren reserveert). Om 08:45 uur liep ik deur uit bij mijn gastgezin. Odile mijn gastvrouw sprak gelukkig vloeiend Duits, omdat ze in de Duitse grensstreek had gewoond, had mij gruwelijk verwend eerst al een warme maaltijd, een fijne kamer om te slapen, mijn was gedaan, ontbijt gemaakt en ik mocht ook nog een lunchpakket maken. Ik wilde voor vertrek met haar afrekenen, maar zij wilde absoluut geen geld van mij aannemen. Het enige dat wil is een kaart uit Vezelay en een kaart uit Santiago, een geweldig lieve vrouw. Ik moest de route weer ergens oppakken, dus ik liep de straat uit en het ging gelijk lekker omhoog, vervolgens had ik gezien dat er bij een kapelletje een pad naar beneden naar de rivier liep. Ik had dit aan Odile laten zien en zij gaf aan dat het een heel steil pad was en dat was het ook. Ik had zo mijn aandacht bij het afdalen dat ik vergeten ben om er een foto van te maken. Aan het einde van het pad was ik bijna aan de rivier. Daar was ie dan de Maas.

Rivier de Maas ter hoogte van Namen

Ik moest vandaag de hele dag de Ravel langs de Maas volgen en dan kwam ik vanzelf in Anhee, dit ligt ca. 6 km voor Dinant.
Het was zwaar vandaag en ik denk door een combinatie van gisteren teveel km's te hebben gelopen, slecht geslapen te hebben en de warmte, wilde mijn lichaam niet lekker. Onderweg bij de Aldi, 2 bakjes vruchten yoghurt en 2 halve liters gekocht om te kijken of dat hielp. Je hoort veel dat cola wil helpen. Hierna weer verder. Ik liep langs een personen, later bleken dit een vader, zoon en kleinzoon te zijn en ik hoorde ze achter mij zeggen "Kijk een Nederlander" (dat zagen ze natuurlijk aan de kleine Nederlandse vlag sticker op mijn rugzak). Natuurlijk even gestopt, praatje gemaakt en daarna samen opgelopen. Zij bleken uit Hillegom te komen en de Camino in delen te lopen.
Was erg gezellig, op een gegeven wilde ik stoppen om mijn yoghurtje te eten en zij liepen nog door. Nog wel even wat logeeradressen uit hun boekje gefotografeerd en aan hun mijn dit voor de reislogger gegeven, want zij wilden mij graag volgen.
Na even wat gerust te hebben ben ik doorgelopen en na nog een korte rustpauze kwam ik al vroeg 16:00 uur) aan bij mijn gastgezin. Het adres lag vlak aan de route dus dat is fijn. Na het nuttigen van een groot glas koud water en het vertellen over mijn Camino tot vandaag (zij waren zelf in het bezit van een kaart van Nederland, dus ik kon mooi aanwijzen hoe ik was gelopen) werd ik naar mijn kamer begeleidt en kon ik gaan douchen. Toen ik daarna beneden kwam heeft mijn gastvrouw een paar telefoontjes gepleegd om voor de komende dagen onderdak te regelen. Waar ik mij gisteravond zo druk over had gemaakt had zij in een half uur geregeld. Voor de komende 3 dagen (dat is tot het einde van de Via Monastica) heb ik nu onderdak. Morgen naar Givet, overmorgen naar Varoinval en dan dinsdag in Rocroi aankomen. Ik ben dan in Frankrijk.

1. Tanja:
    7 mei 2016
    Hey Jan, fijn dat de slaapplekken geregeld zijn. Geeft toch wat rust. En een off-day overwonnen. Hoop dat je straks wel lekker slaapt. Super hoor hoe je het doet! X
  2. Marianne Saelman:
    7 mei 2016
    Goed gedaan, Jan. Zo zie je maar, hulp komt altijd uit een onverwachte hoek. Goed blijven drinken met deze warmte. Heb je evt zouttabletten bij je? Succes.
  3. Wimbart:
    7 mei 2016
    Het gaat lekker zo, de draad weer gevonden!
    Leuk om je reisverhalen te lezen en je dagelijks te volgen.
    Succes verder!
  4. Ina roos:
    7 mei 2016
    Jan heb aan je gedacht met deze warmte ,nog een paar dagen dan is frankrijk de volgende stap ,Super van je.
  5. Yvonne.bijkerk:
    7 mei 2016
    In gedachten lopen we met je mee, toitoi!
  6. Rob:
    7 mei 2016
    wat fijn dat er zulke gastgezinnen zijn,en pas op de warmte good luck weer
  7. Joop:
    7 mei 2016
    Ha die Jan, gaat gestaag zo te lezen. Hier en daar een dalletje, wat normaal is. Ben je.nu van plan hem in 1x helemaal uit te lopen of komt Joke je nog een.keer halen voor een korte pauze? Succes verder. Blijf je volgen.
  8. Annemieke:
    7 mei 2016
    Kan me voorstellen dat het zwaar was maar je doet het toch maar goed! Wat een aardige mensen allemaal, dat zal je zeker goed doen. Lekker slapen nu en uitrusten. Succes weer morgen!
  9. JO Rosenboom:
    7 mei 2016
    Het gaat goed zo,blijf drinken en af en toe een bananen ander fruit succes
  10. Joke Dietz:
    7 mei 2016
    Hoi lieverd ik ben trots op je ,
  11. Ria:
    Nog even Jan en je bent in Frankrijk, geweldig. Ria
  12. Romain:
    8 mei 2016
    Jan minder piekeren en meer genieten, t Zal gaan zoals t gaat. Hou van je.
  13. Jo Wanders:
    Hallo Jan

Uit mijn jeugdige ervaring als zoon van een binnenvaartschipper ken ik deze prachtige route over de maas tot aan Givet. Goed om te horen dat je veel ervaringen opdoet zoals het laten bellen door een gastvrouw voor nieuwe adressen. Hou vol kerel.
  14. Nel van der Heijden:
    8 mei 2016
    Geweldig om te lezen wat een vriendelijke en gastvrije mensen je onderweg ontmoet. Moet hartverwarmend zijn te ervaren dat die nog steeds bestaan. Geniet daarvan en van het wandelen. Heel knap van je.
  15. J.A. Heetebrij:
    Hallo Jan,
    Het gaat goed lees ik
    Je vroeg mij adressen in Noord Frankrijk.
    Als je mij een mail stuurt, dan mail ik jou een brief door die ik van een zekere Theo heb gekregen. Hij vertelde over zijn Camino, op een bijeenkomst van het Genootschap.
    Mijn mail adres is: jaheetebrij@gmail. com
    Ik zit nu een 40 km onder Reims.
    Het was hier ook warm vandaag, en pittige klimmetjes.
    Veel succes, Buen Camino.
    Joop
  16. Tiny en Bert:
    9 mei 2016
    Goed om te weten dat je na een dip de draad weer op kunt pakken! En zoals vaak gebeurd komt hulp uit een onverwachte hoek. Maar ook fijn dat je even niet hoeft te piekeren over de komende logeeradressen!
    Succes met je Camino!
    Groetjes Bert en Tiny