Dag 23 (4 mei 2016) Orsmaal

4 mei 2016 - Orsmaal, België

Dag 23. (04-05-2016)
Vanmorgen om 09:00 uur vertrokken uit Diest na een heerlijke nacht en een lekker ontbijt. Vandaag gaan we naar het plaatsje Orsmaal. Het weer is heerlijk en ik liep in Diest over markt. Toen ik een winkel van "Zeeman" zag. Nu wil het geval dat ik in mijn uitpakwoede in Meerhout, mijn (dacht ik) 3e lange broek en mijn 2e korte broek uit mijn rugzak heb gegooid om gewicht te besparen. Ik was dus in de veronderstelling dat ik nog een 2e lange broek bij mij had, mis dus. Derhalve bij "zeeman" een 2e lange broek gekocht. Want ik wil na het douchen niet weer mijn vuile lange broek aan en ook wil ik niet in mijn onderbroek door het huis van het gastgezin lopen. Na het winkelen dan eindelijk op weg. Ik liep vandaag door een prachtige streek met allemaal fruitbomen, een beetje de Belgische Betuwe.

De Belgische Betuwe in bloei

Na een tijdje kwam ik aan in Zoutleeuw en ik had van min laatste gastgezin vernomen, dat daar een mooie, maar ook een speciale kerk staat. Deze kerk is een van de weinige kerken die ontkomen is aan de Beeldenstorm.

Sint-Leonarduskerk in Zoutleeuw

In Zouteleeuw heb ik ook een "frituur" bezocht en daar een grote frites met "zoete" mayo en een frikandel gescoord. Het was inmiddels 16:50 uur en ik had inmiddels 27,84 km erop zitten en moest nog ca. 5 km verder naar Orsmaal. Normaliter loop ik zo'n 4 km per uur met deze zware rugzak, maar ik werd enigszins verrast, want het pad wat ik moest lopen, was geplaveid met kasseien, dus mijn snelheid daalde behoorlijk.

Kasseien, kasseien en kasseien

Normaal loopt het al niet prettig op kasseien, maar na zo'n 28 km waren mijn voeten sowieso al gevoelig en om dan zo'n 2 km op die ongelijke rot stenen te moeten lopen is geen pretje.
Uiteindelijk het laatste stuk over een gewone geasfalteerde weg en om rond 18:00 uur kwam ik aan bij mijn gastgezin. Het adres was makkelijk te vinden want het ligt aan de grote weg. Vandaag in totaal 32,64 km gelopen en bijna geen last meer gehad van mijn heupen. Vermoedelijk moest mijn lichaam wennen aan het lopen met een zware rugzak. In totaal heb ik nu 550 km gelopen, dus aardig op weg. Morgen gaan we weer verder naar Orp-Jauche.

1. Christine Bol:
    4 mei 2016
    Ah kijk zo gaat ie weer goed en kan altijd beter. Toch weer een heleboel kilometer!!
    Alles went Jan zelfs een zware rugzak
  2. Jo Wanders:
    Hallo Jan

Ik heb net het gehele traject vanuit de lucht kunnen bekijken. hoe verder je komt hoe mooier het wordt. dus de moraal van dit verhaal - elke km die je loopt kom je dichter bij het einddoel en het wordt steeds mooier. sterkte gewenst Jo Wanders
  3. Martin B:
    4 mei 2016
    Goed Jan. Respect voor de wielrenners toegenomen na je kasseien strook?
  4. Tanja:
    4 mei 2016
    Hey Jan weer lekker op pad lees ik. Het weer is inderdaad heerlijk. Helpt toch mee. En je lijf went er natuurlijk ook aan. Succes en het blijft volgens mij voorlopig mooi weer. X
  5. Rob:
    4 mei 2016
    mooi verhaal weer good luck
  6. Annemieke:
    4 mei 2016
    Fijn dat het weer gelukt is Jan, je loopt heel wat op zo'n dag! Blij dat he niet in je onderbroek hoeft, waar Zeeman al niet goed voor is! ;) succes weer morgen!
  7. Ina roos:
    4 mei 2016
    Hallo bikkel. Je bent op de goede weg en het weer is je ook goed gezind ,weer mooie foto's tot weerziens gr.Ina.
  8. Yvonne.bijkerk:
    Kasseien. .........respect:-)
    Allez, das goe gedaan van u. Wij zijn heel fier op u, zeker en vast!
  9. JO Rosenboom:
    4 mei 2016
    Weer fijn gelopen,veel K m,morgen iets minder?succes
  10. Ron:
    5 mei 2016
    Dat is een heerlijke Pad (not )Jan om te lopen . Goed om je enkels te verzwikken ,Laat het maar niet gebeuren .je hebt al genoeg mee gemaakt .Nu lekker genieten van je mooie wandelingen en mooie natuur waar je in terecht komt . 1 worden en je verstand op nul en je doel bereiken . Er komen mooie dagen aan . Succes en tot je volgende verhaal !!