Dag 22 (03-05-2016) Diest

3 mei 2016 - Diest, België

Dag 22 (03-05-2016)
Na mijn ontbijt in de abdij heb ik afscheid genomen van de andere gasten (die allemaal om verschillende redenen langer in de abdij verbleven) en ben ik om 09:30 uur op pad gegaan. De etappe van vandaag gaat van Tongerlo, via Westerlo naar de abdij van Averbode en vervolgens naar Diest, waar ik via Vrienden op de Fiets een kamer heb geboekt bij de fam. Cieters. In Westerlo een foto gemaakt van het prachtige kasteel van gravin Jeanne Merode, tegenwoordig is het kasteel in gebruik als gemeentehuis van Westerlo.

Het kasteel van gravin Jeanne de Merode, tegenwoordig gemeentehuis van Westerlo

Vervolgens over bospaden (waar overigens nog behoorlijke plassen lagen) naar een prachtig heide gebied net voor Averbode. Onderweg nog wel gestopt bij het restaurant van Mie Maan, waar ik een heerlijke kop koffie heb genuttigd en ondertussen gebruik heb gemaakt van de wifi. Tijdens mijn tocht over de heide heb ik op een bankje in de zon heerlijke genoten van mijn salade en stokbrood met kaas (die ik onderweg in Westerlo bij de Aldi had gekocht).

Heidegebied bij Averbode

Op een gegeven moment kom je van een bospad en zie je tegenover je de prachtige abdij van Averbode. Na enig informeren kwam ik erachter dat ik naar de abdij zelf moest om een stempel te halen in mijn Credential (pelgrimspaspoort).

Abdij van Averbode

Vervolgens nog even in de kerk gekeken en daarna een heerlijk ijsje gehaald. Ik had reeds van meerdere mensen gehoord dat het ijs daar heerlijk was en dat klopte. Uit de vele mogelijkheden koos ik een bol bananenijs en een bol speculaasijs (kosten €0,90 per bol, kom daar in Nederland maar eens om). Vervolgens op weg naar Diest en dat viel vies tegen. Men had mij gezegd dat het vanaf Averbode zo'n 6 km was naar Diest, maar het bleek zeker het dubbele, zodat ik omstreeks 17:15 uur na 26 km lopen bij mijn gastgezin voor de deur stond.