Dag 20 (01-05-2026)

1 mei 2016 - Retie, België

Dag 20 (01-05-2016)
Vandaag heb ik mijn Camino weer opgepakt. Joke en Jacqueline hebben mij naar Retie (in Belgie) gebracht en mij afgezet op de plek, waar ik 19 april was geëindigd. Ik heb een nieuwe start gemaakt met mijn "rolrugzak", maar na enige tijd had ik weer ruzie met het ding.

Kanaal Dessel-Turnhout

Soms gaat het een tijdje goed en dan gaat het weer helemaal niet. Na een tijd langs diverse kanalen in Belgie te hebben gelopen, kwam ik bij Rosselaar waar ik de "kanaalroute" heb verlaten. Ik moest echter verschrikkelijk nodig naar het toilet en zocht een horecagelegenheid waar ik wat zou kunnen drinken en gelijk het toilet zou kunnen gebruiken. Helaas was er in de verre omgeving geen horecagelegenheid, hetgeen werd bevestigd door een paar fietsers die ik ernaar vroeg. Dan maar kijken of iemand van die grote dure huizen mij zou willen helpen, maar welk huis. Op een gegeven moment zag ik een huis met ervoor een grote partytent en zo'n opblaaskussen. Er was kennelijk iets te vieren dus ik het terrein op gelopen en al snel kwam er iemand uit de tent op mij afgelopen. Inmiddels had ik mij " rolrugzak" afgedaan en neergelegd. Ik vroeg de man vriendelijk of ik gebruik mocht maken van zijn toilet. Hij vond dat geen probleem en begeleidde mij naar binnen in het huis en toonde mij het toilet. Wat een opluchting was dat, ik bedankte de man vriendelijk en hij vroeg mij of ik nog iets te drinken mee wilde, hetgeen ik natuurlijk niet kon afslaan. Vervolgens raakten wij aan de praat en het bleek dat het feestje ter ere was van een communie. Toen hij hoorde dat ik op weg was naar Santiago de Compostela wilde hij graag met mij op de foto en zo gezegd gedaan. Ik heb hem nog een kaartje gegeven met de gegevens van de reislog voor als hij mij zou willen volgen. Vervolgens weer door, want ik had nog aardig wat kilometertjes voor de boeg naar Meerhout. Ik bleef regelmatig ruzie houden met mij "rolrugzak" en ik ben bang dat wij geen goede vrienden gaan worden en dat het niet al te lang zal duren voordat we C afscheid van elkaar nemen. Aangekomen in Meerhout gelijk naar mijn logeeradres gelopen, dit was bij Mannu en Linda Dox. Ik was was aan de vroege kant (16:30 uur), maar ik was kei kapot en zag iemand in de tuin. Ik vroeg of ik al welkom wassen dat was het geval. Linda liet mij mijn kamer zien die was gesitueerd in de garage/tuinhuis (zij hebben 3 kamers met stapelbedden en kunnen dus 6 pelgrims accomoderen). Hierna ben ik lekker gaan douchen en schone kleren gaan aantrekken. Vervolgens ben ik terug gelopen naar het huis, waar Linda buiten druk bezig was om walnoten te kraken (zij bakt zelf brood met walnoten). Ik kreeg een biertje en even later kwam Mannu er ook gezellig bij zitten. Ik kreeg een fotoboek te zien, waar alle pelgrims die bij hen hebben overnacht op de foto waren vastgelegd. Wie schetst mij verbazing als ik daar ook de foto van Joop (Heetebrij) bij zie, de pelgrim die ik even voor Den Bosch had ontmoet en waarmee ik samen een stempel had gehaald in de Sint Jan. Vervolgens lang zitten praten met Mannu over het pelgrimeren met en zonder kar of tent. Mannu vertelde dat het in de Ardennen al een groot probleem gaat worden en dat ik dan niet de Vis Monastica kon volgen, maar eigenlijk de wegen moest volgen die de fietsers volgden. Verder ook lang gesproken over het kamperen tijdens de Camino. Mannu vertelde dat er al diverse pelgrims waren geweest die hun kar/rolrugzak bij hem hadden achtergelaten om hem later op te halen. Tijdens het verhaal van Mannu werd mijn vermoeden dat mijn relatie met de rolrugzak niet lang zou duren alsmaar sterker. Uiteindelijk heb ik besloten om het roer helemaal om te gooien. Ik laat mijn rolrugzak bij Mannu achter en ook mijn tent en nog behoorlijk wat andere spullen. Hierdoor wordt mijn rugzak een stuk lichter en ga ik alleen met mijn rugzak verder, dus zonder kar, zonder tent en nog een aantal zaken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. JO Rosenboom:
    3 mei 2016
    Je bent nu dus weer opweg veel succes en zonder al die ballast lukt het vast
  2. Romain:
    3 mei 2016
    Nou hopen dat je eindelijk je swing gaat vinden.
  3. Tanja:
    3 mei 2016
    Verstandig besluit Jan. Denk dat het zo een stuk beter te doen is. Succes!
  4. Wim en Lammy:
    Komt goedJan, succes weer
  5. Ria:
    3 mei 2016
    Jan ben blij je weer te horen. Vind trouwens dat jij gewoon na je grote reis een boek moet schrijven. Hartstikke leuk doe je het. Ria
  6. Elly Keur:
    3 mei 2016
    Hoi Jan, nu zonder te vel ballast gaat het vast veel beter, zet "DUR" he.
  7. Martin B:
    3 mei 2016
    Zo zie je. Voorbereiden wat je wilt maar uiteindelijk vindt alles zelf zijn weg. Met verminderde (fysieke) last wordt het in de bovenkamer hopelijk ook wat lichter. ☯
    Heel veel succes met doorstappen
  8. Annemieke:
    3 mei 2016
    Goed dat je nu die beslissing neemt ipv door te modderen en je ziet je bent niet de enige! Hoop dat je nu verder lekker loopt! Slaap lekker daar en succes morgen weer!
  9. Nel van der Heijden:
    3 mei 2016
    Hoop dat het beter zal gaan
  10. Rob:
    3 mei 2016
    hoi weer lekker onderweg geniet ervan dat doe ik van je verhaal succes weer