Dag 17 van mijn Camino (Den Bosch)

17 april 2016 - Den Bosch, Nederland

Vanmorgen heeft Joke mij om 09:35 uur weer afgezet in Vinkel en ben ik gelijk op pad gegaan. Ik had besloten om deze keer te lopen via de fietsknooppunten. Dit ging redelijk goed, maar het liep wel veel om, zodat ik besloot om onderweg toch weer het boekje met de pelgrimsroute te gaan volgen. In het plaatsje Maliskamp, waar de Kleine Wetering in de Grote Wetering uitkomt heb ik de echte pelgrimsroute weer opgepakt en dat was maar goed ook, want toen ik een stukje over de dijk langs de Grote Wetering had gelopen zag ik een man zitten. Toen ik de man tot zo'n 50 meter genaderd was, stond hij op en zag ik dat hij een grote rugzak omdeed. Op het moment dat ik naast hem liep was hij klaar met het omdoen van zijn rugzak en gelijk zag ik dat er een badge van het Genootschap van Sint Jacob op zat en dat er ook een grote Jacobsschelp aan zijn rugtas hing. Ik sprak de man aan en het bleek dat hij net zoals ik te voet op weg was naar Santiago. Al pratende zijn wij via de dijk naar de Zuid-Willemsvaart richting Den Bosch gelopen en daarna ook samen naar het centrum en naar de Sint Jan.

Interieur van de Sint Jan in Den Bosch

In de kerk hebben we allebei een stempel gehaald en daarna hebben we afscheid genomen, want hij bleef slapen in Den Bosch en ik wilde nog een stuk doorlopen in de richting van Vessem. Na Den Bosch ben ik via Vught en het plaatsje Esch naar Boxtel gelopen. Onderweg Joke gebeld en gevraagd om mij in Boxtel op te halen, want deze nacht (en volgende ook) slaap lekker in mijn eigen bedje in onze stacaravan.

1. JO Rosenboom:
    17 april 2016
    gelukkig daar ben je weer,leu K om ook iemand te ontmoeten die de zelfde tocht maakt,slaap lekker groeten ook aan Joke,tot morgen
  2. Ina roos:
    18 april 2016
    Nou Jan ,goed bezig en morgen vol goede moed verder.
  3. Tanja:
    18 april 2016
    Haha lekker luxe hoor, je eigen bedje en een heel lieve vrouw die je privechauffeuse is, geniet er nog maar even van. X
  4. Annemieke:
    18 april 2016
    Leuk om anderen tegen te komen met hetzelfde doel! Daar kun je straks misschien nog profijt van hebben.
    Lekker geslapen vannacht en dan weer verder!
  5. J.A. Heetebrij:
    18 april 2016
    Goedemorgen Jan. Het was een verrassing om zo vroeg in Nederland een mede pelgrim te ontmoeten. We gaan dezelfde route, dus komen we elkaar waarschijnlijk nog wel een keer tegen. Ik loop vandaag naar Oirschot - Middelbeers, en morgen ga ik ook naar Vessem, en blijf daar slapen.
    Buen Camino.
  6. RIa Akkerman:
    18 april 2016
    Hoi Jan je gaat lekker. Misschien kan je met deze meneer verder wandelen. Even gezelliger.
    Ria
  7. Geert Bruijnes:
    18 april 2016
    Hoi Jan. Je kent me niet maar ik volg je wel. Ik vertrek over 2 weken naar Santiago uit Alkmaar; je loopt ongeveer 3 weken voor me uit.
    Ik heb een tip voor je en wil je helpen. Ik lees dat je geregeld de weg kwijt bent. het valt ook niet mee om op die kleine kaartjes te lopen en halverwege België wordt het lastiger de weg te vragen. Ik heb voor mijzelf het volgende:
    Ik heb de app osmand op mijn telefoon gezet (ook voor iPhone) en de kaarten van NL, BE, FR en Sp gekocht. Eenmalig een paar euro. Je hebt dan kaarten offline beschikbaar (dus zonder internetverbinding en dure data). Wat je verder nodig hebt zijn de gpx-tracks van route. Hiermee kan ik je helpen. Ik ken je de tracks van Via Monastica, RP51, Via Campaniensis (Bourges variant) en Camino Frances mailen (Camino Norte heb ik ook).
    Ik hoor het wel. (Als je inlogt in reislogger en je kijk bij de reacties zie je mijn e-mailadres)
    Verder wil ik je veel succes wensen als je later deze week België in loopt; dan begint het pas echt.
    Groet,
    Geert
  8. Rob:
    18 april 2016
    wat leuk dat je een medeloper ff had misschien kom je hem weer tegen weer veel succes met de volgende etappe en groet aan je chauffeuse joke