Mijn 19e dag Camino (Retie in Belgie)

19 april 2016 - Retie, België

Vandaag is het dan zover, ik ga Nederland verlaten en ga gebruik maken van mijn kar, ook wel "rolrugzak" genoemd.

Lopen met mijn "rolrugzak" 1

Op weg naar Duizel, want gisteren ben ik geëindigd tussen Vessem en Duizel. De weg ging eerst naar Eersel.

Lopen met mijn "rolrugzak" 2

Van Eersel naar Postel. Postel ligt op de grens met Belgie en in Postel is nog een Norbertijnenabdij, waar ik een stempel wilde halen en waar ik wilde proberen om te overnachten. De weg naar Postel was lang en recht en tijdens mijn wandeling werd ik geconfronteerd met het feit, dat k vantevoren niet had geoefend met mijn rolrugzak. Onderweg talloze keren de rolrugzak afgedaan, omdat hij niet lekker recht achter mij reed. Dit had wel als voordeel dat ik nu goed de techniek beheers om de rolrugzak aan te gespen. Uiteindelijk toch bij de abdij aangekomen. Ik belde aan bij de abdij en een broeder opende de deur, ik vroeg hem of ik een stempel in mijn pelgrimspaspoort kon krijgen en of ik in de abdij kon overnachten. Hij deelde mij mede dat een stempel krijgen geen probleem was, maar dat ik vooraf had moeten melden dat ik in de abdij had willen overnachten. Dat was dus een tegenvaller. Vervolgens weer op pad gegaan en de route weer opgepakt richting Retie. Toen ik ruim een uur in een bos had gelopen en nog geen slaapplaats had kunnen vinden, zonk de moed mij in de schoenen en realiseerde ik mij, dat het zeker in Nederland, Belgie en misschien ook wel in Frankrijk verstandiger is om vooraf je slaapplekken te regelen. Alles bij elkaar deed mij besluiten om naar huis te gaan en een aantal zaken eerst goed te gaan regelen. Zoals het regelen van slaaplokaties, betere routekaarten en het afstellen van mijn rolrugzak. Inmiddels heb ik 475 km gelopen en ben ik in Belgie. Dus heb ik naar huis gebeld en mijn zoon Romain was zo vriendelijk om mij te komen halen. Ik ben dus voorlopig geëindigd bij deze ophaalbrug in het Belgische plaatsje Retie. Dit is niet mijn eindpunt. Zodra ik alles goed geregeld heb in de komende dagen, ga ik echt door en wil ik echt niet meer naar huis, voordat ik mijn doel Santiago de Compostela heb bereikt.

Brug 2 onderweg naar Retie in Belgie

1. Rob:
    20 april 2016
    jammer maar een goede beslissing denk ik ,ik zie graag je verhaal weer tegemoed succes met de voorbereidingen groetjes rob
  2. Annemieke:
    20 april 2016
    Verstandig! Slaap lekker in je eigen bed!
  3. Nel van der Heijden:
    Succes
  4. JO Rosenboom:
    21 april 2016
    Gelukkig dat je nog opgehaald kon worden dat word in Frankrijk moeilijk lijkt mij ik hoop dat je doorgaat zodat ik je belevenissen weer kan volgen succes
  5. Ria:
    21 april 2016
    Bijna 500 gelopen Jan. Op naar de volgende 500 km.
    Ria
  6. Wout v Hamersveld:
    21 april 2016
    Hallo Jan op de foto met de kar zie ik dat je hem vrij hoog op de heup draagt.
    Hij mag best wat lager op de heupen, dan zal hij minder zoeken.
    Als je het route boekje gebruikt van het genootschap en de Gr loopt staan er genoeg slaapplaatsen in, gebruik ook mijn stempel foto dit is vaak een dorp waar een plek is probeer altijd om ongeveer 16.00 uur een plek te hebben op de route. Zodat je ook de rust heb om alles op orde te houden. En je plan voor de volgende dag te maken en te kijken of er plaats is in dat dorp staat in de boekjes. Heb je deze? Veel wandel plezier tot later.
    Ik vind het leuk om je te volgen,
  7. Cor en Reina:
    24 april 2016
    Hoi Jan We hebben al een tijdje niets van ons laten horen,maar wel begrepen dat je nu al Belgie in bent Geweldig en met een mooie kar zal je geen zware vracht meer op je rug hebben.Het zal een mooie ervaring zijn te zien hoe het landschap verandert en de huizenbouw.bv.Ga zo door en we wensen je heel,heel veel succes bij je verdere tocht.Je weet dat we er een tijdje? tussenuit gaan en we je dus niet kunnen volgen zoals nu maar denken doen we zeker aan je.Tot later.Reina en Cor
  8. Joke de Bakker:
    24 april 2016
    Ha Jan! in middels al ver gevorderd!Goed besluit de rolrugzak!.Arno (van de herberg l,esprit du chemin) loopt ook altijd met een rolrugzak.En die is ver gekomen! ik denk dat het lopen en oefenen met de rolrugzak hetzelfde is als lopen met een rugzak. pas na een aantal dagen ben je er redelijk aan gewend! Heel veel succes op je tocht!bon camino! joke de bakker