De 11e dag van mijn Camino (Doesburg)

11 april 2016 - Doesburg, Nederland

Vanmorgen om 08:00 uur ontbeten en om 08:45 uur was ik weer op pad. Ik verliet Zutphen, maar niet voordat ik bij het gemeentehuis nog een stempel had gescoord. Zutphen is ook weer zo'n mooie oude Hanzestad. Waarom gaan we eigenlijk naar het buitenland, terwijl we in Nederland zulke mooie steden hebben. Onderstaande foto spreekt voor zich.

Deel van het oude centrum van Zutphen

Ook staat er een prachtige kerk in Zutphen, namelijk de Sint Walburgiskerk.Maar ja, mijn pelgrimstocht gaat verder, dus we verlaten Zutphen en lopen in Brummen en daarna via Bronkhorst richting Steenderen. Om in Bronkhorst te komen, moest ik weer eens de IJssel oversteken met een pontje. Daar de kerk in Bronkhorst gesloten was (net zoals bijna alle kerken onderweg), heb ik een stempel gescoord bij de prachtige herberg "De Gouden Leeuw". Na Bronkhorst is er kennelijk iets mis gegaan bij het kaartlezen.
Nadat ik bij een boerderij met boerderijwinkels heerlijk heb zitten picknicken (en van de boer als belonging nog een heerlijke appel meekreeg) en daar ook onderstaande foto van een schommel gemaakt van een autoband had gefotografeerd ging het mis.

Eens wat anders, een schommel gemaakt van een oude autoband

Ik was hopeloos verdwaald en ook mijn boekje met daarin de pelgrimsroute hielp niet meer. Uiteindelijk werd ik door iemand naar een dijk gestuurd en die heb ik uiteindelijk zo'n 10 km afgelopen. Ik weet nu echt wel hoe de "IJssel" eruit ziet. Uiteindelijk bij de VVV van Doesburg een stempel gehaald en ja weer iets bijzonders: De dame die het stempel in mijn paspoort zette, gaat over een paar weken naar Roncevalles om daar als "hospitalero" te gaan werken. Bij het zoeken naar een gastadres in Doesburg, zag ik dar dit was in de Kosterstraat en ik vermoedde dat dit niet ver van de kerk kon zijn, en ja hoor ik slaap om nog geen 20 meter van de mooie Martinikerk bij de familie Brandsma. Ook Doesburg is weer zo'n mooie oude stad.

Wat ik helemaal vergeet te vertellen is dat ik vandaag onderweg een andere "pelgrim" tegen kwam die op weg was van Leeuwarden naar Rome. Hij had de Camino zoals ik die loop reeds een keer volbracht. een heel leuke ontmoeting.

1. Tanja:
    11 april 2016
    Leuk geschreven Jan, gelukkig ben je weer op de juiste route gekomen en was het lekker weer. Verdwalen is nooit leuk, maar met stortregen nog erger denk ik. Wat grappig dat je die medepelgrim tegen kwam! X
  2. Nel van der Heijden:
    11 april 2016
    Voor ons zijn deze steden ook bekend. Idd hele mooie en ook gezellige stadjes. Leuk om even mee te genieten. Tot morgen: dan lezen we je volgende etappe.
  3. Rob:
    11 april 2016
    weer een mooi verhaal ,bronckhorst(anton pieck dorpje(dacht ik) vaak geweest mooie omgeving weer succes jan
  4. Yvonne.bijkerk:
    11 april 2016
    Je gaat goed zeg! Leuke verhalen ook, ik kijk uit naar morgen.
  5. Martin B:
    11 april 2016
    De pas zit er weer goed in. Lees niks over je nieuwe schoenen dus dat gaat goed?
    Succes.
  6. Martin B:
    Sorry Jan met vraag over schoenen, maar had je dag 10 na dag 11 gelezen
  7. Ria:
    12 april 2016
    Gaat lekker Jan
  8. Xandra cartens:
    13 april 2016
    zojuist ontmoet aan de picknicktafel in Lent.
    Ik ga je volgen. Leuk om te lezen!
    Veel plezier gewenst
  9. Annemieke:
    13 april 2016
    Leuk zo'n ontmoeting, je maakt veel leuke dingen mee.
    Ben bijna jaloers! ;)