Dag 24 (05-05-2016) Orp-Jauche

5 mei 2016 - Orp-Jauche, België

Dag 24 (05-05-2016)
Vanmorgen om 09:00 uur vertrokken bij mijn gastgezin in Orsmaal. Weer geweldig goed verzorgd, dus ik kon er weer tegenaan op weg naar het plaatsje Orp-Jauche. Toen ik vertrok deelde mijn gastheer me nog mede dat hij in Belgie een feestdag was en dat de winkels dicht zouden zijn.misschien was er nog een bakker open, maar dat wist hij niet zeker. Na het verlaten van Orsmaal liep ik na enige kilometers natuurlijk weer eens verkeerd, waardoor ik op wegen door akkers liep en natuurlijk geen bakker tegen kwam.  In het dorpje Ezemaal in gesprek met een meneer, die mij nog meldde dat aan de andere kant van het dorp Wallonië begon en dat ze daar echt Frans spraken, dus ik ging de (taal)grens over. Wel een beetje raar opeens spreken ze alleen maar Frans. Toen ik eenmaal weer door een dorpje liep zag ik een bord Pain 24h/24h en ik dacht dat is net zoals ik in Nederland veel heb gezien een ruimte met een broodautomaat, maar toen ik dichterbij kwam zag ik dit

Hevig teleurgesteld en een beetje hongerig doorgelopen toen ik een cafetaria vond, die wel open was. Dus met 2 frikandellen en een broodje plaats genomen op het piepkleine terras maar wel met een vrije wifi-zone. Wat zitten babbelen met Jacqueline en heerlijk genoten in de zon. Vandaag was het ruim 21 graden en dat was goed te merken. Ne enige tijd weer opgestapt, want ik was nog lang niet op mijn eindbestemming. Op de kaart zag ik dat er meer dorpen bij elkaar lagen die veelal iets met Orp in de naam hadden zoals Orp, Orp-Jauche, Orp-le -Grand en Orp-le-Petit. Waar lag de Rue de l'Enfer? Op de plattegrond kon ik hem niet vinden en ik vroeg het aan verschillende mensen, die het ook niet wisten. Ook in de kroeg gevraagd, waar de barkeeper Nederlands sprak, die vroeg het aan de gasten. 1 Gast gaf hem antwoord en het kwam erop neer, dat de straat zo'n 5 km verderop lag. De barkeeper zei me het buiten nog maar eens te vragen, want de gast die het antwoord had gegeven was behoorlijk aangeschoten. Buiten nog een paar keer gevraagd (als je al iemand tegenkomt) en niemand kende de straat. Dus uiteindelijk maar naar mijn gastgezin gebeld en het bleek dat de aangeschoten gast het bij het rechte end had. De straat lag nog zo'n 5 km verderop. Mijn gastvrouw gaf aan dat haar man mij met de auto zou komen ophalen en dat was een aangename verrassing. Vanavond gedineerd bij bij mijn gastgezin. Vooraf groene asperges met ei en boter, als hoofdgerecht kabeljauw met gegratineerde aardappelen en tomaten uit de oven en als dessert aardbeien met ijs. Dat was smullen. Morgen gaan we door naar Namen, dat is zo'n 30 km lopen, dus dat wordt afzien.

1. Rob:
    5 mei 2016
    zo te lezen weer een enerverende mooie dag succes weer
  2. Bas Beekhuijs:
    Succes jan zet hem op..
  3. Martin B:
    Wouw, war een diner
    Succes morgen. Veel water drinken
  4. Greet molenaar:
    5 mei 2016
    Was weer een mooi verhaal vandaag ik heb de haarlemse vierdaagse gelopen 30 km heerlijk weer morgen de 2de dag succes verder jan
  5. Tanja:
    5 mei 2016
    Hey jan, goed dat je lekker in je gasthuis kon eten. Succes voor morgen en je moet maar denken beter wat warm dan drijfnat en koud. Drink genoeg ! X
  6. Marianne Saelman:
    5 mei 2016
    Hoi Jan, zo te lezen heb je de "smaak" nu goed te pakken. Het zijn leuke berichtjes van je en zo wandelen we gezellig met je mee. Succes. En let op je magnesium met het warme weer.
  7. Annemieke:
    6 mei 2016
    Wat een aardige mensen kom je tegen, erg fijn! Vandaag nog warmer, veel succes weer!
  8. JO Rosenboom:
    6 mei 2016
    Zo dat was lekker smullen,zeker ook goed ontbijt gehad?je komt er wel
  9. Ria:
    Blijft mooi weer Jan. Dus lekker om te lopen. Succes ria
  10. Harry Uiterwijk:
    6 mei 2016
    Top Jan. Pas je wel op met hete dagen die gaan komen.
  11. Nel van der Heijden:
    Knap werk. Leuk verhaal.