Mijn 2e dag Camino

2 april 2016 - Friens, Nederland

De 1e dag was ik geeindigd bij de kerk in Jelsum, dus daar heeft Wim mij hedenmorgen weer afgezet. Vervolgens ben ik via Leeuwarden, Goutum, Wirdum, Idaerd naar Reduzum gelopen. In Reduzum leuke ontmoeting gehad met een mevrouw die mij heeft geholpen met het verkrijgen van een stempel en mij zelfs achterna kwam fietsen om te vragen of het gelukt was om een stempel te scoren.

Het prachtige kerkje van Friens

Hierboven het leuke kleine kerkje in Friens. Ik ging een stempel halen (kastje met daarin stempel hing naast de ingang van de kerk). Ter plaatse maakte ik kennis met de koster, die mij meenam in de kerk.

Binnenzijde van de kerk in Friens

De kerk zag er van binnen prachtig uit, zoals jullie op de foto hierboven kunnen zien. De kerk dateerd uit 1795. De bouw van deze kerk is in 1795 gebouwd op kosten van de familie Van Sytzama. Deze familie ondersteunt deze kerk nog steeds financieel.

Het verhaal van Jacobus en de reden voor de Camino (Pelgrimstocht)

In het plaatsje Irnsum komen de westelijke en de oostelijke route van het Jakibspaad bij elkaar, wat een reden was om hier een bord te plaatsen met daarop in het kort de geschiedenis van Jacbus. Dit verhaal is de reden geweest waarom zoveel mensen zijn gaan pelgrimeren naar Santiago de Compostela.

De stempels in mijn pelgrimspaspoort na 2 dagen Camino

Tijdens de Camino kun kun je bij sommige kerken, B&B's, hotels, restaurants, gemeentehuizen en zelfs bij sommige McDonald vestigingen stempels halen, ten teken dat je de route echt gelopen hebt. Deze stempels zijn soms prachtig en ik vind het een leuke afleiding/sport om deze te verzamelen. Sommige wandelaars/pelgrims lijsten hunpelgrimspaspoorten na hun Camino in als herinnering aan hun reis. Tevens is het een reden om contact met mensen te krijgenVandaag heb ik in totaal 32,8 km gelopen, dus ik ben nu in totaal 61,5 km op weg. Gelukkig was het ook vandaag prima weer.

1. Marianne Saelman:
    2 april 2016
    De ontmoetingen op zich zijn al heel bijzonder. En gaan de voeten goed?
  2. Jacoby menks:
    2 april 2016
    Geweldig Jan deze dag, zoveel geschiedenis, wist ik helemaal niets van! Heel interessant en nu moet je blijven lopen, want ik wil dit graag volgen. In gedachte loop ik dus een beetje mee!
  3. Joke Dietz:
    Mooi geschreven jan .volhouden ,ik hou van je xxx
  4. Geert Bruijnes:
    2 april 2016
    Jan, mooie ontmoetingen al in twee dagen.
    Tip: sla in Vessem een bundel pelgrimspassen in :-).
    Groet,
    Geert
  5. Els:
    2 april 2016
    hou vol,,als je straks terug bent kan je boek schrijven!!
  6. Annemieke:
    2 april 2016
    Wat een leuke ontmoetingen al gelijk! Er zullen er nog heel wat volgen. Interessant allemaal! Succes weer morgen!
  7. Tanja:
    2 april 2016
    Mooie foto's en leuk verslag weer! Keep walking x
  8. Marianne Saelman:
    2 april 2016
    Miss de rugzak ietsje hoger of ietsje strakker? Dat is even uitproberen. Succes. En..........je bent geen 20 meer
  9. Romain:
    2 april 2016
    top lekker bezig, get in to the flow
  10. Tanja:
    Mooie foto's en leuk verslag weer! Keep walking. X
  11. JO Rosenboom:
    2 april 2016
    Heel interessant plaatsen die ik niet ken,mooi geschreven
    Geen doel is te ver als je plezier hebt in wat je doet,ga zo door
  12. Kick:
    Hé man,
    Goed te lezen dat je lekker gaat, ik verheug mij 's avonds al op je nieuwste reisverhaal.
    Leuk om je op die manier te volgen.
    Heel veel plezier en geniet ervan.
  13. Marjan Claassen:
    2 april 2016
    Hoi Jan, leuk om te lezen, ik blijf je volgen. Succes en geniet er van.
  14. Rob:
    mooi verhaal succes met dag 3
  15. Martin B:
    2 april 2016
    Jan. Goede dag voor het gemiddelde en sluit me aan bij alle eerdere reacties.
  16. Ina roos:
    3 april 2016
    Jan gaat lekker en geniet er van ,hoop hier op goed weer voor je .Je reis verslag en foto's zijn mooi,goede reis en houw alles heel.
  17. Joke Dietz:
    3 april 2016
    Zo gaat hij goed , zo gaat hij beter , alweer een kilometer. Nog steeds een waarheid als een koe .We lopen in gedachten allemaal met je mee . gezellig zo . Op naar je 3e dag .toi toi .jan .groetjes Christine
  18. Christine Bol:
    3 april 2016
    ... zo gaat hij goed, zo gaat hij beter, alweer een kilometer! Nog steeds een waarheid als een koe. We lopen in gedachte allemaal een stukje met je mee. Gezellig zo. Op naar je 3e dag: toi toi Jan.
  19. Elly Keur:
    3 april 2016
    Hoi Jan, leuk om je zo te kunnen volgen, succes en heel veel plezier.
  20. Ilse:
    3 april 2016
    hey jan vind je een topper ik ga je volgen x
  21. RIa Akkerman:
    3 april 2016
    Ben blij elke dag weer iets van je te horen. Dan weet ik dat het goed gaat. Op naar de volgende dag.Ria