Dag 27 (08-05-2016) Givet

9 mei 2016 - Anglure, Frankrijk

Dag 27 (08-05-2016)

Vanmorgen om klokslag 09:00 uur vertrokken bij mijn gastgezin. Vandaag een lange etappe ca. 30 km, voornamelijk langs de rivier de Maas en slapen in de Refuge in Givet, dus appeltje eitje. Na zo'n 6 km kwam ik bij Dinant waar ik bij de abdij van Leffe een stempel heb gehaald (geen biertje, want dat wordt al lang niet meer dat gebrouwen).

De abdij van Leffe in Dinant

Daarna weer lamgs het water, nog wel even een Spar bezocht voor wat broodjes en paté. Op een gegeven moment was ik de routebordjes even kwijt, maar ja als je langs het water blijft lopen komt alles goed. Na een aantal kilometers langs het water gelopen te hebben, begon ik mij toch zorgen te maken dat ik geen routebordjes meer tegen kwam. Ik kon ook op de kaart niet meer vinden waar ik was, dus maar even naar een camping gelopen, die ik in de verte zag liggen. In de receptie vertelde me dat ik kilometers van de route zat. Op het punt, waar ik de bordjes kwijt was geraakt en ik het water had gevolgd, liep ik niet meer langs de Maas maar langs de Lesse die daar in de Maas stroomt. Vervolgens gekeken hoe ik weer op de juiste route kon komen en daar waren 2 mogelijkheden voor. De eerste mogelijkheid was zo'n 6 km teruglopen en de tweede route was een "berg" over en dan verderop de route weer opzoeken. Ik koos voor de laatste en liep de berg op (wat wel tegen valt als je denkt 30 km redelijk vlak langs de Maas te lopen). Toen ik boven op de berg kwam, bleek te zijn aanbeland bij de rots genaamd Freyer o.i.d. heel bekend, omdat je daar mooi kunt abseilen. Je hebt er ook een prachtig uitzicht over de Maas.

De Maas vanaf de "berg"

Daar ik niet van plan was om te gaan abseilen heb ik gevraagd hoe ik terug naar beneden kon komen, want daar liep mijn route. Er leken diverse steile paden naar beneden te lopen, dus ik op zoek! Al snel vond ik een pad naar beneden en dat was inderdaad heel steil en zeker met een rugzak van 15 kg (13 kg + 2 liter water) viel dat niet mee. Beneden gekomen heb ik mijn route weer opgepakt en al snel zag ik dat gezien het aantal nog te lopen kilometers het kritiek zou worden om voor 18:00 uur op mijn slaapadres in Givet aan te komen. Maar ja ik moest toch verder. Tijdens het lopen liep ik verschrikkelijk te zweten en alles wat ik aan had zag wit van het opgedroogde zweet. Ondanks dat ik in totaal 2,5 liter water bij mij had en onderweg in totaal nog 2 liter water kunnen scoren bij een watertappunt en bij een particulier had ik ontzettend veel dorst. Om 18:05 uur arriveerde ik bij de Refuge waar ik zou slapen. Ik wist dat monsieur Colin die de zaken voor de Refuge regelt niet in hetzelfde gebouw woonde, dus ik heb hem gebeld maar kreeg hem niet te pakken. Daar stond ik dan, helemaal kapot van in totaal 36 km lopen, helemaal wit uitgeslagen van het opgedroogde zweet, barstend van de dorst en geen onderdak. In de 2 uur die volgden eerst een bankje opgezocht, toen gaan kijken voor een andere mogelijkheid (1e hotel was gesloten, 2e hotel werd de telefoon niet opgenomen), vanaf mijn bankje gaan lopen en hier endaar gevraagd, maar niemand kon mij verder helpen. Terug gelopen naar mijn bankje op het plein monsieur Colin nog een keer gebeld (weer geen gehoor). Ik heb echt overwogen om dan maar op het bankje te blijven zitten tot de volgende morgen, maar toen was ik er plots helemaal klaar mee. Ik begon mijzelf af te vragen of ik het nog wel leuk vond, voor wie ik het deed en ik realiseerde me dat ik mijn familie, vrienden, kennissen en ook het fijne leven thuis toch wel erg miste. Plots had ik mijn telefoon in mijn hand en belde ik Joke, nadat ik verteld had wat er aan de hand was gaf zij mij nog allerlei tips waar ik eigenlijk niets mee kon. Uiteindelijk gaf zij aan dat ze mij wel wilde halen, maar dat het dan ook over was. Ik vroeg nog enige bedenktijd en heb haar daarna opgebeld om mij te halen. Ze is gelijk vanaf de camping vertrokken (samen met Jacqueline) om mij op te halen in Givet) bijna 3 uur rijden. Ik weet nu weer waarom ik zo van haar houdt en haar zo slecht kan missen. Rond 23:00 uur was ze in Giver en we zijn gelijk terug gereden naar de camping waar we om 01:45 aankwamen. Dit is (voorlopig) het einde van mijn Camino, het spijt mij dat jullie niet langer van mijn verhalen kunnen genieten, maar kennelijk ben ik niet uit het goede (Camino) hout gesneden, des te meer bewondering heb ik voor de mensen die hem wel in 1 keer lopen. Ik zeg niet dat ik mijn Camino nooit meer zal vervolgen, maar dan zeker niet in 1 keer. Ik heb wel genoten van de contacten onderweg, de mooie natuur en heb toch ook de tijd gehad om goed na te denken over bepaalde zaken. Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie steun en mooie woorden in de afgelopen weken.

Tussen Dinant en Givet langs de Maas

1. Bianca:
    9 mei 2016
    Jan super wat je bereikt hebt en...fijn dat joke en Jacq je hebben opgehaald .

Groetjes Bianca
  2. Harry Uiterwijk:
    9 mei 2016
    Jan hoe dan ook ik heb veel respect voor hetgeen je gedaan hen. Rust uit op de camping en we spreken elkaar
  3. Romain:
    9 mei 2016
    Jammer om te Horen maar nog steeds super trots op je dat je r überhaupt aan begonnen bent en toch heel Nederland/ België en stukje Frankrijk gelopen hebt.
    Je super trotse zoon xxx
  4. Nicole:
    9 mei 2016
    En dan nu zeker mee naar Osnabruck.... ;)
    Nee hoor, zonder dollen. Je bent al super ver gekomen. Daar heb ik veel respect voor. En zeg nooit nooit. Wie weet maak je dit avontuur ooit een keer af! Ik zal je verhalen in ieder geval missen.
  5. Annemieke:
    9 mei 2016
    Nou Jan, kan je geen ongelijk geven. Als je er klaar mee bent moet je stoppen! Je bent al heel ver gekomen en wie weet krijg je het nog weer eens op je heupen! Zo niet even goede vrienden! Ik heb genoten van je verslagen, misschien een nieuwe hobby?? Geniet lekker samen met Joke van het mooie weer en tot snel!;)
  6. Yvonne.bijkerk:
    9 mei 2016
    Jammer misschien maar dit had je wellicht even nodig? Ook ik zal je verhalen missen; misschien 'camping live'???
    Groetjes van ons
  7. Jo Wanders:
    Hallo Jan

Ik kan me goed voorstellen dat je onderweg de afweging maakt om te stoppen danwel door te gaan. Je was goed onderweg, maar het eindpunt lag nog circa 2000 km verder. Toch wil ik je feliciteren met de ruim 500 km die je toch te voet afgelegd hebt.
  8. Jacqueline:
    9 mei 2016
    Maakt niet uit hoor we zijn zo ie zo onwijs trots op je
  9. Marianne Saelman:
    9 mei 2016
    Hoi Jan, zo te lezen heb je toch een aantal spoken uit je hoofd verjaagd. En gevonden wat er ECHT voor jou toe doet. Dan is het toch goed zo? Miss gaat het weer kriebelen en start je vanaf Givet. Maar miss ook niet. En dat is dan toch ook goed? Wij hebben iig erg genoten van je verhalen en je foto's. Doe de groeten aan Joke en de kinders en geniet maar lekker op de camping. Henk en Marianne
  10. Kick:
    9 mei 2016
    Jammer voor de Camino, gezellig voor al je vrienden en familie die je nu weer gezellig thuis en op de camping hebben.
    (En hopelijk gaat onze waterdrager gezellig mee)
  11. Nel van der Heijden:
    9 mei 2016
    Ondanks dat je nu opgeeft, heb ik enorme bewondering voor je. Er zijn maar weinig mensen die je dit na doen, ik in elk geval niet, zou niet eens in me opkomen, laat staan er aan beginnen. Dus je kan alleen maar trots zijn op jezelf.
  12. Joke de Bakker:
    9 mei 2016
    Hoi Jan! nou een stuk gekomen! en wat me opviel, je rugzak is mooi licht geworden, maar ik begrijp dat je stopt, het moet geen struggle for life worden, het moet vooral leuk blijven!toch op weg op de camino! wie weet hoe het verder gaat! in ieder geval gefeliciteerd met wat je bereikt hebt! vr.gr. Joke de Bakker
  13. JO Rosenboom:
    9 mei 2016
    Goed Jan dat je stopt als het niet gaat je bent vast niet de enige alleen hoor datnooit rust uit en misschien ga wel weer lopen groeten aan Joke ,je foto s en verhalen zal ik missen,tot ziens Jo
  14. Ilse:
    9 mei 2016
    nou jan ik vind je een topper
  15. Marcel van Veen:
    9 mei 2016
    Alle respect hoor Jan. Zowiezo eraan beginnen vind ik al heel wat. Vergeet niet hoeveel kilometer je wel niet gelopen hebt. Echt om trots op te zijn. Wel een tip. Schrijf gewoon dagelijks een stukje over wat je hebt megemaakt want je verslagen zijn leuk om te lezen.
  16. Tiny en Bert:
    9 mei 2016
    Het is een dappere daad om aan deze tocht te beginnen, maar net zo dapper om er achter te komen dat het je niet gaat lukken. Daar is ook moed voor nodig! Jammer maar je bent best al een heel eind gekomen en kunt terug kijken om een enorme ervaring!
    Groet, Tiny en Bert
  17. Fred Kok:
    9 mei 2016
    Jan, respect. Jij hebt de moed gehad om er aan te beginnen, iets waar velen niet eens aan toekomen. Het loopt soms zoals het loopt, in ieder geval ben je een ervaring rijker.
    Groet Fred
  18. Tanja:
    9 mei 2016
    Lieve Jan, je doet de tocht voor jezelf en voor niemand anders. Het moet iets zijn waar je zelf plezier en vreugde uithaalt en als dat niet het geval is moet je er lekker mee stoppen. Je hoeft niets te bewijzen! Je bent ervaringen rijker en veel over jezelf te weten gekomen. Haha en over je liefde voor Joke! Dat is toch ook heel mooi, dat je haar mist en blij bent weer bij haar te zijn. Ik vind het sowieso superknap van je dat je eraan begonnen bent en de reis op zich is interessanter dan het bereiken van het eindpunt. Ik ben trots op je en vind je een kanjer!!! Liefs tan
  19. Wim en Lammy:
    9 mei 2016
    Top Jan wat je nu al hebt gehaald vind ik bewonderingswaardig. Nu maar lekker even bijkomen en weer leuke nieuwe plannen maken met je lief. Tút
  20. Rob:
    jammer jammer jammer
    maar respect hoor jan
  21. Maartje Seders-Molanus:
    10 mei 2016
    Jammer Jan, maar het heeft schijnbaar zo moeten zijn.
  22. Ruud van der Helm:
    11 mei 2016
    Hoi Jan, ik had deze nog niet gelezen. Toch een prestatie om zover te.komen en je moet maar denken dat als je ooit de Camino weer oppakt, je dit stuk al hebt gedaan. Ronald Drost loopt hem.op dit ogenblik ook en ook hij heeft interessante verhalen. Je hebt zo kunnen ontdekken wat echt belangrijk is in je leven. We ontmoeten elkaar wel weer eens, groeten, Ruud
  23. Dick Bloemendaal:
    12 mei 2016
    Jan: Toch klasse!!!! Tzt samen maar een stukje wandelen op Bali.
    Niet te ver, gewoon van het hotel naar het strand en dan een koude bintang.

Jan kan je mij je email adres sturen voor de officiele uitnodiging voor mijn jubileum etentje op 1 september. Grt Dick
  24. Hannelore Baum:
    24 mei 2016
    Hallo Jan, schade, dass ich nun nichts mehr von Dir lesen kann.
    Einfach toll, dass Du den Jakobsweg in einem Stück gehen wolltest. Ein Teil hast Du geschafft. Vielleicht geht es irgendwann in weiteren Etappen weiter.
    Wie ich Dir bereits sagte, würde ich mich auch gerne einmal auf den Weg machen .... abwarten! Mein Kompliment für Dich. Schön, dass Dich Joke gesund wieder zurück hat. Genießt die Zeit und erhole Dich! Im Sommer bin ich in Zandvoort, dann sehen wir uns bestimmt. Liebe Grüße Hannelore